Apr 1, 2011

Matahari, bintang dan bulan.

Assalamualaikum~

Dulu aku ada matahari. Matahari yang memberi haba, kepanasan dalam hidup aku. Tempat aku menyatakan perasaan. Perasaan gembira, marah, sedih, semuanya hanya dia yang tahu. Matahari pendengar yang setia, dan juga pemberi rasa cinta. Berbadan kecil, tapi berhati besar. Aku sayang gila pada matahari.

Tapi suatu hari, aku menjadi tamak pada diri sendiri. Aku lukakan hati si matahari. Aku menafikan perasaannya padaku. Tapi sekalipun aku tak pernah tinggalkan perasaanku pada matahari. Aku bawa perasaanku bersama. Aku juga membuatkan dia salah faham. Sampai suatu masa, matahari bukan lagi milikku. Matahari bawa separuh hatiku pergi.

Tiada lagi kepanasan dan haba dalam hidupku. 

Ketika masih melangkah perjalanan hidup, aku ditemukan dengan bintang-bintang. Bintang-bintang yang kecil, kesayanganku. Bintang-bintang yang mampu membuat aku jadi diriku yang sebenar. Tapi hanya sementara. Bintang-bintang pun dah jauh dariku. Membawa secebis hatiku bersama.

Aku bukan lagi diriku.

Maka aku mula menginginkan bulan. Tapi bulan terlalu jauh untuk kugapai. Bulan yang sejuk, pendiam, dan berkarisma. Bulan yang bukan milikku. Aku hanya mampu merindui bulan, tanpa mampu mendekatinya. Dan aku takut untuk menyerahkan baki hatiku untuk bulan.

Bulan yang sangat mustahil untuk kugapai walaupun dalam tidurku.

Disaat aku jatuh, aku rindukan kepanasan matahari. Aku rindukan keceriaan matahari. Aku rindukan sayangku pada matahari. Aku yang sunyi tanpa matahari, bintang dan bulan, akan terus melangkah, mengubati hati sendiri. Sungguh, tiada lagi kepanasan dalam diriku, hanya tinggal kesejukan yang nyata membuat hatiku keras seperti batu.

"Hilangnya cintamu, menusuk hatiku
Ternyata memilih cinta yang fana
Perginya dirimu, merobek jantungku
Hingga ku terjatuh, dalam harapan..."





wants to be happy as much as i can.

2 comments:

Sr. Maryam Fatanah said...

comel la gmbar awak!

Annisa said...

bergembira selalu kimmi ^_^ Allah ada di sisi kamu, DIA ciptakan matahari, bintang dan bulan sebagai teman kamu di bumi ^_^

Kau rasa?

Sometimes kau rasa empty bila suami jauh dari kau. Kau rasa takde protection, kau tak rasa belaian kasih sayang dia. Even though nowadays we...