Oct 6, 2010

Wanita dan Tempayan~

Assalamualaikum!

Hari ni cuti. Independence Day. So, semalam kitorang countdown kat CityStars. Gila ramai arab2 lepak kat sana semalam. Tak nikmat langsung aku nak lepak-lepak. Har har har.

Aku nak share satu cerita pendek ni. Aku dapat dari slideshow yang lecturer General Histology tunjuk baru-baru ni. Cerita tu ditulis dalam bahasa inggeris tapi aku translate. Lagipun aku tak berapa ingat sangat apa yang ditulis but i've got the point lah.

*****

Dalam sebuah kampung, tinggal seorang wanita tua yang kerjanya bercucuk tanam. Setiap hari, beliau akan membawa dua biji tempayan untuk mengambil air di sungai berdekatan.

Pada suatu hari, satu daripada tempayannya retak. Apabila tiba di rumah wanita itu, air di dalam tempayan yang retak cuma tinggal separuh sahaja. Tapi wanita tersebut masih menggunakan tempayan yang retak itu. Si tempayan yang retak itu berasa susah hati dan berasa dirinya sangat tak berguna dan menyusahkan wanita tua tersebut.

Setelah beberapa lama, si tempayan merasa tak tertahan lagi dan bertanya kepada wanita tua,

 "Wahai tuanku, kenapa kau masih menggunakan aku walaupun kau tau aku hanya mampu membawa separuh dari apa yang aku sepatunya mampu bawa?"

Wanita berkenaan hanya tersenyum dan berkata, "Wahai tempayan, cuba kamu lihat di tepi jalan di sebelah kamu ini, dan bandingkan dengan tepi di sebelah tempayan yang elok."

"Aku melihat terdapat pokok-pokok bunga yang cantik di sebelahku."

Wanita tua pun berkata, "Disebabkan kamu retak dan akan mengeluarkan air di sepanjang perjalanan, aku mengambil inisiatif untuk menanam pohon bunga di sebelah kamu dan kamu akan menyiram pohon-pohon ini di sepanjang perjalanan pulang. Pohon-pohon ini dapat hidup dengan sempurna dan aku akan memetik bunga-bunganya sebagai perhiasan di rumahku. Bukankah sangat berguna diri kamu kepadaku?"

Maka si tempayan pun terharu dengan dirinya sendiri. Walaupun ia mempunyai kelemahan dengan fungsinya, tetapi kelemahannya itu sangat berguna untuk sesuatu yang lain.

*****

Begitu juga dengan diri kita. Setiap manusia ada kelemahan yang tersendiri. Tapi siapa tahu, kelemahan yang kita miliki itu sangat berguna kepada orang lain? So, jangan lah rendah diri dengan kelemahan yang kita ada dan berputus asa. Setiap yang Allah ciptakan tu mempunyai manfaat yang tersendiri.

Ja ne!



~you'll be the sweet tooth and i'll be the dentist~


5 comments:

Noru Amran said...

like cerita ini.!
tp gmbr itu... urm. like lah juga. nk jg hati. hehe.

'Athifah Markzzaki said...

hahaha.. kenapa akak??? kenapakah dengan gambar ini?? tch~~

Un Phat Lee said...

wah.nice storylah beb. XD

'Athifah Markzzaki said...

ngehehe.. kan2? ;DDD

Unknown said...

gambar tu i paaaaaaling suka! kim..kim..hehehe :P

Kau rasa?

Sometimes kau rasa empty bila suami jauh dari kau. Kau rasa takde protection, kau tak rasa belaian kasih sayang dia. Even though nowadays we...