Aug 28, 2010

Lupa letak tajuk! Nah tajuk. XD

Assalamualaikum!

Malam ini malam minggu. Amat keluar ke Bazaar 'Chow Kit' di Dataran Shahbandar dengan hajat untuk survey2  baju raya. Sambil-sambil survey, berlaku lah dialog ini...

Kerol : Yo, mat! Ape buat kat sini?

Amat : Aku survey baju raya lah. Duit dah masuk ni. Kau berniaga seluar Jeans weh?

Kerol : Yelah. Bro, meh la duduk dulu lepak-lepak sini. Survey tu esok-esok takpe.

Amat : Ceh, ikut kau memang ajak lepak je. Yelah2 hari ni je aku lepak kat kau. Esok aku lepak kat lain pulak. Member punya pasal... *sambil duduk*

Kerol : Nah2 rokok sebatang. Rilek la bro, buat ape cepat2. Nanti malam-malam last mesti lagi murah kau boleh dapat. Hehehe.

Amat : Hehehe, pandai kau senyum kambing. Yang cari aku, bukan kau.

Kerol : Hehehehe. Pergh, mat. Tengok awek tu.. Fuh! Cun habis!

Amat : Mana-mana? *tercari-cari*

Kerol : Tu haa, yang tshirt pink seluar ketat tuh. Meleleh wa cakap lu. Nak tengok aku ayat awek tak?

Amat : Huih takyah la.. buat ape awek macam tu. Entah2 dah ade pakwe.  Nanti kau masuk hospital kena belasah ngan pakwe dia, aku tanak pegi melawat.

Kerol : Yelah2. Aku tau la aku tak smart macam kau. Takyah la perli halus kat aku. Heh.

Datang sepasang kekasih...

Lelaki : Bro, ni Jeans bagi berapa?

Kerol : Haa..tu murah je bang, saya bagi harga baik punya.. RM90 je.

Lelaki : Ayang nak Jeans jugak ke?

Gadis : Mestilah nak bi..tapi *sambil ulit-ulit tangan bf nye* ayang nak Levi's ori la biiii... tanak la yang versi pasar.

Lelaki : Adoi, macamni pokai la bi nanti yang. Macam mana kita nak kahwin kalau duit takde asyik beli Jeans RM300 lebih je. Tengok yang ni lebih kurang je macam yang dalam kedai. Asal muat boleh pakai cantik ok ar tu.

Kerol : Ha, betul brader ni cakap. Yang ni barang baik ni cik adik. Murah-murah je abang kasi.

Gadis : *menjeling Kerol* Huh. Biii, jom laa.. kita cari tempat lain. Ayang nak tengok kasut la pulak..

Lelaki : Ololo, manje lak ayang ni.. ha jom lah jom lah. Bro, lain kali ye.

Kerol : Okey tarak hal barang baik ni nanti datang lagi ye bang!

Kerol kembali duduk di sebelah Amat.

Amat : Perh, aku tengok awek tadi bukan main jeling terbaik kat kau.

Kerol : Hahaha.. sombong nak mampus! Aku rasa tak lama balak dia tinggalkan dia. Ape kejadah nak mintak ngan pakwe dia Jeans mahal-mahal. Ni mesti mintak dengan bapak sendiri kena makan pelempang. Orang murah hati nak belanja, terima jelah. Nak jugak yang original. Peh.

Amat : Sabar2 bro. Aku tau kau melepas sorang customer. Ala, satu lari seribu datang. Adat berniaga.

Kerol : Aku rilek jer. Tapi tak puas hati dengan awek tadi. Pastu gedik-gedik pulak dengan pakwe dia. Apa dia tak sedar ke bulan-bulan puasa ni? Pegang-pegang tangan pakwe dia buat suara manja. Haaa, menyampah aku tengok. Mat, kau jangan cari awek camtu, nanti aku geli pulak nak lepak dengan kau.

Amat : Pe kejadahnya aku nak awek macamtu. Mak aku dah carikan dah calon isteri kat aku. Bakal nurse lagi beb! Tapi aku tak jumpa pun lagi orangnya.

Kerol : Awat tak jumpa lagi? Kang kalau tak menepati kriteria kan, kau jugak yang merana sampai tua. Mana tau, tak cukup cun ke apa ke.

Amat : Ala bro, aku tak pandang la cun ke tak. Hati baik okey ar. Mak aku pun cakap dia baik, pandai masak, nanti keluar kerja pun gaji stabil. Aku pun tak lah susah nak kerja keras sangat. Setakat kerja aku tu boleh la nak bagi makan pakai anak bini nanti.

Kerol : Wah3 bila romeo dah start bersyarah! Ades.. yelah, kau untung la bro. Aku ni haa, kerja tak tetap. Makan sendiri pun risau nak bagi anak dara orang makan. Nasib..nasib.

Amat : Ala, rilek la. Tu maknanya jodoh kau belum sampai. Allah nak bagi kau masa untuk stabilkan kewangan kau tu dulu. Kau kaut dulu duit banyak2. Perempuan takpe takkan pupus pun. Cari rezeki biar stabil hidup kau. Nanti bila dah okey, kau petik jari sepuluh masuk meminang. Haa, kan best!

Kerol : Hahaha, best kau bercakap ek. Apehal pulak perempuan yang masuk, aku la yang kene masuk meminang. Ape la kau ni... Haa, tengok-tengok cik adik! Jeans terbaru dari ladang ni. Harga baik, barang baik, hati abang pun baik! Haa, tengok-tengok!

Dua tiga gadis yang lalu tergelak-gelak kecil sampai tersenyum kepada Kerol.

Amat : Amboi, kau meniaga Jeans ke kau meniaga diri sendiri ni?

Kerol : Dua dalm satu. Har har har. Bro, tapi aku tengok kan, awek2 yang datang sini tak hormat langsung bulan puasa ni. Pakai baju adik, seluar pulak ketat gila sampai nak jalan pun aku tengok susah jek. Fashion baru aku tengok dia pakai seluar yang untuk bersenam tu, yang fit gila tuh. Kalau macam tu baik tak payah pakai seluar. Bagi je orang tengok. Yang tak boleh belahnya, bukan anak dara je, makcik2 pun aku tengok ada yang pakai macamtu! Aku pun tak tau dia nak bagi siapa yang tengok. Hais~

Amat : Hahaha. Betul tu. Aku pun kadang-kadang risau nak keluar siang-siang hari. Takut berkurang pahala puasa aku. Bukan niat aku nak tengok pun, tapi bila dah ramai yang seksi2 neh, aku dah naik mual dah tengok. Macam-macam stail. Kalau tengok macamtu pakaian, macam mana perangai agaknya. Hais~

Kerol : Tulah pasal. Aku pun susah nak cari calon isteri. Kalau boleh nak jugak aku awek yang baik-baik yang pakai sopan sikit. Baru la sejuk mata memandang. Ni asyik tengok yang terdedah ni, panas je mata aku. Berdosa betul aku neh..

Amat : Zaman sekarang ni susah dah nak cari yang cantik perangai ni. Macam mencari permata antara kaca. Alamak dah lewat ni. Aku gerak dulu lah bro. Ada masa sikit ni sempat lagi aku nak tengok baju raya ni.

Kerol : Haa, takpe lah. Lain kali datang lah lagi.. kalau rasa nak cari seluar Jeans datang la kat aku, aku bagi harga spesial member2 je. Hahaha.

Amat : Beres2. Jangan lupe pulak janji kau tuh. Wa chow luh!

Kerol : Hahaha. Syuh3!


Waka waka eh eh


Menu malam ni..err.. belum masuk dapur lagi. Hahah. Well, dialog kat atas ni idea yang datang masa aku berniaga kat Shahbandar semalam. Dan kedai belakang kitorang ni wujud mamat2 jual seluar jeans. Dan mereka suka usha awek yang lalu-lalang, tegur2 awek dan mengumpat mereka kat belakang.

Dan aku perasan mamat2 ni aim awek2 yang cun2 yang pakai baju tak cukup kain yang jalannya asyik pandang kiri kanan sebab perasan ramai lelaki pandang dia. Har har har. Bagus tak description aku? Well, aku pun perempuan. Macam aku tak tau.

Alamak, tersasar jauh dari target.

Sebenarnya aku nak cakap, adik-adik sekalian, tak kiralah bulan puasa ke tak ke, pakai lah elok-elok. Jangan cipta fitnah atas diri sendiri. Tu yang buat lelaki2 mengumpat, fitnah atas diri sendiri la tu. Mengeluarkan aib sendiri. Malu kaum kita je adik-adik oi. Lelaki ni suka tengok benda yang indah-indah. Kita ni pulak janganlah murah-murah je bagi orang tengok pemandangan indah kita. Kalau asyik bagi orang tengok je, tak laku dah la kita. Faham maksudnya kan? Ayat aku memang macam ni. Aku bukan orang yang berlembut kata. Aku nak kata, aku kata.

Sebenarnya bukan apa, sebab takde orang tegur tu lah yang jadi berleluasa. Bukan isu pakaian je, benda lain pun. Dia kena ada orang tegur, baru bergerak. Tegur tu kasi sinis sikit. Biar kena paku atas muka baru nak rasa malu. Budak-budak kecik boleh la bagi nasihat lembut-lembut and direct. Bila dah besar gajah dah memang kena bagi makan pedas la, baru terasa.

Kepada semua, paling mudah, nasihat orang yang terdekat dulu. Adik2 kita, kakak2 kita. Kawan2 rapat kita.  Jangan pulak pergi sound orang tak kenal di khalayak ramai. Aib orang tu nanti. Kita pulak yang salah.

Okeh, dah cukup panjang dah ni. Tersilap kata, sorry ya. Nak masuk dapur pulak. Babai.

p/s : Apasal gelak aku dah macam Hamzah Ian dah? Har har har.


4 comments:

Un Phat Lee said...

tetiba rase lapar je bile baca entry nih.(ape kaitannya?damn lu phatlee)

'Athifah Markzzaki said...

ntah.. aku cerita pasal awek hot..kau pulak yg lapar.. har3..
anyway, kau tak rindu ke MURTABAK DAGING AND BANDUNG CINCAU? har har har..

XD

hamzah ian said...

har har har... gelak macam gua la best.. kah kah kah

'Athifah Markzzaki said...

hah.. dia dah setat dah.. woi abiskan cerita gadis minyak kau tuu..ramai tak puas hati cerita tergantung..har har har... ;DD

Kau rasa?

Sometimes kau rasa empty bila suami jauh dari kau. Kau rasa takde protection, kau tak rasa belaian kasih sayang dia. Even though nowadays we...