Aug 21, 2010

Siapa dulu yang menderhaka?

Assalamualaikum w.b.t!

Syukur Alhamdulillah sempat lagi kita berbuka puasa untuk hari ini. Eh, salah ayat ni. Alhamdulillah kita diberi peluang untuk bertemu Ramadhan ke-11 malam ini. Semoga amalan kita diterima Allah s.w.t. (^_______________^)


Seorang ayah datang mengadu kepada Khalifah Umar r.a tentang penderhakaan anaknya. Khalifah Umar r.a memanggil si anak lalu terus memarahinya tanpa menyelidiki punca-punca anak itu menderhaka. Si anak lalu berkata, "Wahai Amirul Mukminin, tidakkah ada hak anak ke atas ayahnya ?"
Khalifah lalu menjawab, "Memilih ibu yang baik (dari keturunan yang baik), memberi nama yang baik dan mengajarnya membaca al-Quran." Si anak lantas menjawab : "Ayah saya tidak pernah melakukan demikian. Ibu saya seorang zanjiah (bekas hamba hitam), bekas isteri kepada seorang Majusi. Mereka menamakan saya Jo'ul (lipas) dan belum pernah mengajar saya satu huruf pun dari al-Quran."
Setelah mendengar jawaban si anak, Khalifah Umar berkata kepada ayah kanak-kanak tersebut : "Engkau datang mengadu tentang penderhakaan anakmu tetapi sebenarnya engkau telah menderhakainya sebelum dia menderhakaimu. Engkau telah merosakkan dia sebelum dia merosakkanmu." 


No long words tonight. Aku penat. Petang tadi training bowling 6 game. Paling tinggi 120 kalau tak silap aku. Hais~ Patut score boleh lagi tinggi dari tu! Tapi yang good nya, ada orang ajar teknik betul bowling. Hahaha. ;D

Kembali kepada isi penting, peranan seorang bapa sangat penting. Mendidik isteri and anak tentang agama, menyara hidup mereka, dan tanggungjawab terhadap diri sendiri. Bukan senang nak jadi ayah ni. Kalau anak isteri buat dosa, bapa/suami pun akan ditanya kelak di hari akhirat. "Mana tanggungjawab kamu terhadap isteri dan anak2 kamu di dunia?" Aish~ seram aku.

Pesanan cik K :


  • Kepada lelaki yang dah nak settle down, cari isteri yang baik, dan sekufu dengan korang. Wanita baik untuk lelaki yang baik.



  • Kepada lelaki juga, timba ilmu agama biar diri kukuh dulu baru plan nak berumahtangga. Tapi tak semestinya perlu complete sampai korang tua baru nak kahwin, nanti tak produktif pulak. Hehe. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Asalkan korang bina basic dulu. Ibadah wajib cukup apa semua. Tak perlu nak belajar syariah islamiah sampai khatam semua. Take one step at a time. Asalkan hati ikhlas kerana Allah.



  • Kepada yang dah kahwin pun, timba ilmu agama banyak-banyak. Jangan terlalu sibuk dengan duniawi. Walaupun cari duit untuk bagi makan pakai anak bini, ajaran agama paling penting. Jangan hanya penuhi nikmat dunia untuk anak-anak dan isteri(s). Satu perkara, jangan malu menuntut ilmu. Jangan malu segan nak menapak ke masjid untuk dengar ceramah agama. Takkan nak tunggu tua baru nak tebalkan muka pergi jumpa ustaz nak dengar ajaran. Yakin ke umur tu dapat cecah 70-80? Mati tak kenal umur ye tuan-tuan dan puan-puan.



  • Yang baru menimang anak, jangan lupa terapkan ajaran al-Quran ketika dia masih kecil. Biar dirinya sebati dengan al-Quran, supaya hatinya lembut dan terang. Nanti senang nak ajar ilmu-ilmu agama yang  lain. Pastikan al-Quran tu menjadi core (teras) di dalam hatinya. Ajaran agama memang kena ajar dari kecil. Tapi, andai kata rasa diri tak cukup ilmu nak didik anak-anak, hantar lah mereka ke kelas fardhu ain, kelas al-Quran. Jangan hanya nak anak kita pandai menyanyi, berlakon, model je. 



  • Kalau diri kita masih belum fasih membaca al-Quran, aku ulang lagi sekali, jangan malu nak timba ilmu dengan orang. Jangan malu nak cuit pak cik/pak imam/bilal kat sebelah tu supaya dengarkan bacaan al-Quran kita. Tak apa, kita tuntut ilmu untuk kesenangan kita jugak bila-bila.



  • Kepada para wanita pulak, yang belum berkahwin, timba lah sebanyak mana ilmu rumahtangga dulu. Jangan hanya sibuk gedik-gedik nak keluar dating dengan pakwe(s)/tunang je. Bentuk diri kita dulu supaya menjadi seorang yang terbaik yang akan menggembirakan hati suami. Isteri baik, suami sayang~ Auw! Heh. Guru yang paling baik, ibu kita. Kepada yang dah tak beribu (sorry), belajar dengan orang lain. Saudara-mara ke, orang-orang yang lebih berpengalaman lah.



  • Kepada wanita yang dah berkahwin, sama jugak macam yang nombor 3, 4 dan 5 tadi. Yang penting, bina peribadi kita dulu.  




dan kebaikan itu ialah anak soleh/solehah yang mendoakan ibu bapanya.


Okey! Dah terpanjang la pulak aku membebel hari ni. So, mana yang baik tu datang dari Allah, segala kesilapan kata yang aku tulis dalam entry ni, aku minta maaf la ye. Anything, just drop some comments kayh! Ja ne!



keluarga bahagia. Meow~




7 comments:

Un Phat Lee said...

dalam process mempersiapkan diri.hahah.(blajar pun tak habis lagi)huhu. XD

aat @ paat said...

shukran...
nice one thifah.. =)

lg 1,kalo bole mantapkn pmbacaan Quran anak2 supaya die mudah nk blaja arab.. skaligus ibadah jd mantap dgn pmahaman quran...

bkn ape,rmai org x mnat bhase arab psl die bace quran pun t'agak2.. cane die nk bace jawi arab?? huhu~~

dats all!! (^_____^)

'Athifah Markzzaki said...

phat lee - bagus2 keep it on! ;D

'Athifah Markzzaki said...

paat - yes2. and ayat kau ni buatkan aku terfikir nak taip entry baru.. hahah.. ;DD

'Athifah Markzzaki said...

hamzah - =)

hamzah ian said...

nyahaha

'Athifah Markzzaki said...

hamzah - gelak har har har lagi comel utk kau~ ;DDD

Kau rasa?

Sometimes kau rasa empty bila suami jauh dari kau. Kau rasa takde protection, kau tak rasa belaian kasih sayang dia. Even though nowadays we...