Jun 16, 2010

Pak Cik Hassan...

Assalamualaikum!


Selawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W.


'Amlein eh? Wah3, lagi 15 hari lagi untuk aku pulang ke tanah air. Asyik terliur je tengok kapal terbang lalu atas rumah ni tiap-tiap hari. Tak lama lagi giliran aku pula naik kapal terbang. Yes!


Kali ni aku cuma nak kongsi satu kata-kata. Aku baru pertama kali terbaca ayat ini and aku sangat interested dengan maksud yang mendalam dari ayat ni. Rasanya aku ada idea untuk memberi sedikit penjelasan tentang ayat ni tapi masih belum masanya sebab Fiqh and Aqidah dah menjerit-jerit panggil aku supaya kembali membaca mereka dan meninggalkan blog tersayang ni. Hahaha.



"Andai Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, 
maka akanku berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda. 
Aku tidak ingin mengutip dengan ramai bilangan mereka, 
tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku 
dan bersama membina kembali bangunan usang itu 
menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah..."


 ~Imam As-Syahid Hassan Al Banna~




Tahukah anda Empayar Kerajaan Islam pernah mencapai zaman kegemilangan dengan menakluk seluas 2/3 dunia? Kemana menghilang 2/3 dunia yang pernah kita pegang dengan megah dan teguh dahulu? Di mana silapnya?




p/s : Dekat tanah Mesir ni tak boleh disebut nama Hassan Al Banna serta Ma'thurat. Isu sensitif di sini. So, penyelesaiannya kami memanggilnya Pak Cik Hassan.




Next Paper : Creed and Ethics (Aqidah and Akhlak)



2 comments:

amy shuhada said...

bgus2.. blog anda dipenuhi info2 yg bgune.. ske~~

'Athifah Markzzaki said...

thanks amy..

*wink2*

Kau rasa?

Sometimes kau rasa empty bila suami jauh dari kau. Kau rasa takde protection, kau tak rasa belaian kasih sayang dia. Even though nowadays we...