Jun 12, 2010

Blogger and Follower


Assalamualaikum!

Selawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W.


Sejak akhir-akhir ni aku begitu rajin berblog. Kenapakah? Aku sendiri pun tak tahu. Dah la masih dalam musim exam. Tak apa, tak apa, exam tetap exam, blog tetap blog. Aha!

Apa kena mengena tajuk di atas dengan entry kali ini? Rasanya tak ada kaitan. Heh.

Oh, oh, aku punya follower baru mencecah 30 orang dalam masa 1 tahun 2 bulan aku masuk ke dunia blog ni. Followers aku terdiri daripada kawan-kawan aku sendiri, yang mana aku kenal secara live. Dan ada juga diantaranya yang hanya kenalan di alam maya. Terima kasih kepada yg sudi follow.

Blog aku mencerminkan perasaan aku ketika itu, juga kadang-kadang aku letakkan artikel jugak. Kalau yang dah lama follow and selalu baca entry aku, mesti akan perasan perubahan terhadap diri aku. Ada musim aku emo, ada musim aku gembira, ada musim aku serius. Itulah aku yang sebenar. Tapi edisi aku yang korang baca di blog tak sama dengan diri aku dari luaran. Aku banyak menulis dalam blog, tapi realitinya aku tak banyak bercakap di alam realiti. Jangan tanya kenapa, itu dah asalnya aku macam tu, menerima gene daripada mak aku macamtu. Haha. I'm not joking.

So, entry aku hari ni just nak cakap tentang followers je. Aku baca entry Mr. Ben Ashaari tentang follower just now, and rasa nak post something jugak tentang follower ni. Aku anggap followers ni sebagai orang yang berminat dengan diri tuan punya blog, orang yang mengenali tuan punya blog, and orang yang berminat dengan apa yang ditulis di dalam blog tersebut. Ini pandangan serta pengalaman aku sendiri.

Blog yang aku follow pula sama je dengan pandangan aku tadi. Aku berminat dengan tuan punya blog, so aku follow. Oh setakat ni ada satu je blog yg aku follow sebab tu. Hehe, rahsia2. *ceh macam la tak boleh nak detect, kan?* Aku kenal blogger ni, so aku follow. Oh, aku suka apa yang blogger ni tulis, aku follow lah.

There is no such thing bagi diri aku untuk "You follow me i follow you". Aku rasa aku nak, aku follow. Tapi, untuk followers aku, walaupun aku tak follow, aku akan linkkan blog mereka dalam bloglist aku. Aku baca semua entry followers aku, sebagai penghargaan untuk mereka. Oh kecuali kalau aku busy, memang sorry banyak-banyak lah, aku akan termiss jugak. Hehe.

Antara follower and tuan punya blog, aku dapati terjalinnya satu hubungan antara mereka. Contohnya, bila mereka yang membaca meninggalkan komen, then tuan punya blog membalas. Terjadi satu interaksi di situ. Jalinan ukhuwah ni tiada sempadan.


To all my followers, thank you for following. Tu je aku nak cakap sebenarnya. Heh.


Do you think i'm beautiful?

Next Paper : Physics



2 comments:

GeNgKaPaK said...

amat terasa kerana tidak prnh mengomen di blog anda...

'Athifah Markzzaki said...

alamak,, jgn le terase.. hais~

eh, tak lah.. kan ade GeNgKaPaK komen kat entry2 yg lepas.. haa.. dah lupe la tu..

=)

Kau rasa?

Sometimes kau rasa empty bila suami jauh dari kau. Kau rasa takde protection, kau tak rasa belaian kasih sayang dia. Even though nowadays we...