Jul 27, 2010

Benci betul bab ni.

Assalamualaikum.

Kosmo hari ini - "ISTERI CURANG BIJAK SIMPAN RAHSIA". Aku terbaca dekat news feed tadi. Dan oh, macam @#$%!# dah aku rasa. Yelah kan, aku perempuan jugak. Malu kat kaum sendiri.

Faktornya yang aku boleh fikir, yang pertama, memang perempuan tu yang bangang. Sengaja nak curang. Tak pun dia gersang sangat kot tak cukup kasih sayang suami. Suami sibuk tak sempat nak layan isteri, tak cukup bagi duit ke, dan banyak lagi. Itu semua alasan yang diberi oleh si isteri untuk curang pada suami.

Dalam akhbar tu disebut, antara puncanya ialah isteri banyak menghabiskan masa di tempat kerja. Biasanya kalau career woman, masa hidupnya dengan kerja ialah lebih lama berbanding dengan keluarga. Tu bila dah ditolak waktu tidur. Disebabkan tu, probability untuk dia curang dengan rakan sekerja agak tinggi.

Dalam kes lain, ada wanita yang tak bahagia dengan suami. Suami mendera isteri. Faktor tu pun boleh buatkan isteri curang dengan lelaki lain yang kononnya prihatin dengan masalah yang ditimpa perempuan tersebut.

Let me be frank, dah yakin benar ke lelaki yang korang curang bersama tu lebih baik daripada suami korang?  Atau korang b@d$h sangat kot untuk percaya kepada lelaki lain berbanding suami korang. Mana tau lelaki yang korang curang tu hanya mencari keseronokan semata-mata, merosakkan isteri orang dengan zina. Banyaknya dosa yang dapat, zina lagi, nusyuz lagi. Hukum (hudud) zina bagi perempuan/lelaki yang sudah berkahwin ialah rejam sampai mati. Astaghfirullahal'aziim~

Pesanan kepada lelaki yang belum kahwin, teliti dulu peribadi calon isteri anda. Jangan main hentam je dah hangat bercinta sampai tak pandang kiri kanan dah, terus je kahwin. Hati-hati memilih bakal isteri. Tapi pesanan ni pun boleh diguna untuk para wanita. Bukan golongan wanita je yang curang, si suami pun ada yang curang.

Lagi pesanan untuk lelaki, jika ragu-ragu dengan isteri atau syak isteri curang dengan lelaki lain, beri nasihat dulu. Tunjukkan jalan agama untuk isteri. Kadang-kadang ada isteri yang tak cukup pengetahuan dalam bab agama. Maka, itu tugas suami untuk berikan didikan agama yang cukup untuk isteri dan anak-anak. InsyaAllah keluarga akan bahagia apabila diiringi dengan kemanisan agama.



source : http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0725&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm

Ja ne~

2 comments:

Nurul said...

byk tol kes curang mnyurang nie... baik tk yh kawin kalu nk menggedik ngn org lain... huhu

'Athifah Markzzaki said...

hehe.. kalau yg gatal menggedik tulah yang digalakkan kahwin.. ;D

Kau rasa?

Sometimes kau rasa empty bila suami jauh dari kau. Kau rasa takde protection, kau tak rasa belaian kasih sayang dia. Even though nowadays we...