Oct 1, 2009

What actually Happened to Me??

Assalamualaikum,,
3 post hari ni..
cukup la tu..
tp yg ni yg paling penting,,
this is what actually happened to me
this past few days...

Sabtu, 26/9/09

Admitted to wad 3U di HUSM
kalo yg dh bace post2 lepas akn perasan aku bgtau aku dah buat Angiogram sbelum raya..
result shows there is residual AVM yg remaining 2 tahun lepas
dh kembali membesar..
so,,sebab tu aku masuk wad semula ni..
kembali untuk procedure lama..
operation Embolisation
kalo yg masih xtau ape2 tntang pnyakit aku n procedure2 operations yg pernah aku jalani...
tgok kat post lama aku..
nk senang,,

Ahad, 27/9/09
Embolisation..
requires General Anaesthesia (Bius Am)
aku dipanggil pukul 9.00 am..
sebelum masuk,,
sempat aku lihat titisan air mata kasih mak..

dlm dewan tu..
aku disuruh mengucap dulu..
then,,bila ubat yg sejuk tu mula mengalir dari jarum..
aku dh xsedar..
hilang dari sedar..

celik mata
dgr org panggil nama..
doktor panggil..
dah siap operation..
nampak mak..
syukur,,
aku masih bernafas..
tapi aku tersedar..
aku kehilangan sesuatu..tangan kiri aku..
telah hilang...
dari segi luaran,,tgn aku masih ada..
tapi dh xbleh gerak..
x dapat rasa apa2..
aku bagitau doktor..
immediately buat CT Scan..
doktor cakap,,
80% of the AVM was covered by the Onyx
but the side effect..
bhagian otak kat tmpat buat tu bengkak sikit..
n compress kat bahagian yg mengawal nerve impulse sebelah kiri badan..
tu membuktikan mmg doktor buat tepat2 pada tempat letak AVM..
Syukur..
cume aku kene hadapi kesan operation ni..
aku masuk ICU untuk satu hari tu..

Isnin, 28/9/09 [Day 2]

keluar dari ICU
masuk wad 3U semula..
aku diberi antibiotik and ubat cair darah..
tangan kiri dah bleh angkat2 sikit..
cume xpandai nak genggam lagi..
malam tu..
aku dah boleh bangun ke bilik air dgn wheelchair..
pening2 effect bius masih ada..

Selasa, 29/9/09 [Day 3]

masih xbleh balik walaupn nk balik sgt..
ubat masih ada nk kne inject lg..
tido lagi semalaman di wad..
aku dah mula berselera makan..
pinggan licin x tinggal pape..
tulang ikan jer..haha
aku mmg xpnah hilang nafsu mkn xkire sakit ke tak..
Nor Anis [roommate mase matrix] dtg melawat..
dapat coklat lg..
gembire!

Rabu, 30/0/09 [Day 4]

tengahari tu
aku dibenarkn balik
tapi sebelum tu ade turun jumpe pakar physiology..
tengok keadaan tgn aku..
die dah mula rasa panas..
bengkak dh hilang sket..
dh boleh pegang gelas..
dh boleh gerakkn ibu jari n telunjuk..
lpas ni aku kne refer physio di HSNZ Terengganu..
sambung rawatn tgn..
lepas ni aku kene kembali ke HUSM untuk appointment dgn pakar..
diorang nk tgok progress tgn aku..
n bincangkn treatment yg paling last nanti..yg tu..
aku citer smule la..
yg penting..
gembiranya dapat balik rumah..
tapi aku masih merapu..
ckp bukan2..
mintak yg bukan2..
kek,,ayam,,pizza..
sume disebutnye sblum tido..

Khamis, 1/10/09 [Day 5]

Aku bangun dari tido..
sakit kepala..
tangan kiriku dah bleh genggam tangan mak..
slowly it comes back to me..
slowly it began to concious..
slowly it began to know its role..
aku dan Tuhan saja yg tahu..
bagaimana perasaan aku..
gembira,sedih,,sume perasaan disatukn..
hari ni lebih baik dari semalam..



aku ingat.,aku nk buat countdown progress tntang tgn kiri aku tiap2 hari..
insyaAllah kalo ade tenaga utk online lg..
so,,post ni akn tergantung..
aku mula rasa sesak nafas..
nk tido..
tangan kiri dah mula rasa sejuk..
kene bagi tido..
tgn kanan pn penat menaip sendiri..
bukn menaip jer..
sume benda dilakukan tanpa pertolongan tgn kiri..
sangat susah dan penat..
tapi aku kene kuat..
aku masih sygkn tgn kiri aku..
bnyak lagi nk diguna pakai utk masa depan aku..
aku ingin ia kembali pd aku..
If God's Will..
ia akan kembali..
aku akan pastikan!

6 comments:

Unknown said...

bersabar ya Kim,akak doakan adik akak segera sembuh,tabah hadapi ujian Tuhan.
moga redha Allah bersama kamoo~ =)

'Athifah Markzzaki said...

dear kak aina,
thank you soooo much!

Unknown said...

u r most welcome ^_^

heijihatsutori said...

Kimmy!!! Sbar ek...ak doakn ko ok...n ko akn ok!!! Gambatte!

Bnykkn rhat n dun push urself k! ^^

Sowi lmbt komen...intrnt kind of sucks..heh!

'Athifah Markzzaki said...

heiji~
arigatou gozaimasu!
trying my best utk sembuh btl2!

heijihatsutori said...

Doite shimashita! Going 2 pray 4 u! ^^

Kau rasa?

Sometimes kau rasa empty bila suami jauh dari kau. Kau rasa takde protection, kau tak rasa belaian kasih sayang dia. Even though nowadays we...